Forside

Branding og storytelling

Finansielle kriser

Danish Design

Virksomhedshistorie

CV og referencer

Kontakt

 

Per H. Hansen
Branding/Virksomhed/Historie(r)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Se også min prisvindende artikel om fortællinger og organisationskultur i Enterprise & Society, no. 4, 2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Branding og storytelling

 

Jeg har arbejdet med fortællingers rolle i organisationskultur og branding i en årrække. Sammen med min gode kollega Mads Mordhorst underviser jeg på et populært kursus i Kontekstuel Branding på cand.merc. uddannelsen på CBS.

 

Jeg kan tilbyde

 

  • foredrag om hvad virksomhedens fortælling(er) betyder for at iværksætte og gennemføre strategiske forandringer
  • foredrag om strategisk branding af virksomheder og organisationer, produkter og steder
  • analyser og sparring om virksomhedens konkrete historiske fortælling(er), samt hvilke muligheder og begrænsninger de sætter for virksomheden

Herunder kan du læse lidt mere om, min tilgang til fortællinger og storytelling:

 

Storytelling er mere end blot det at fortælle historier. Fortællinger er afgørende for, hvordan mennesker og organisationer forstår sig selv og deres omverden. Fortællinger kan både være en styrke og en begrænsning for en organisation; de kan styrke sammenholdet og en fælles forståelse af organisationens formål og hvordan det realiseres. Men fortællinger kan også stå i vejen for forandring, fordi de fastlåser måden, organisationen forstår sig selv på. Derfor er det vigtigt for virksomheder og andre organisationer at kende sine fortællinger. Enhver virksomhed eller organisation, der presses af omverdenen og derfor må tage sin strategi og mission op til fornyet overvejelse, må nødvendigvis kende sine fortællinger, før de kan forandres.

 

Fortællinger er også afgørende for branding af virksomheder, produkter og steder. Branding er langt mere end logo, design osv. Branding er baseret på fortællinger, når den er mest effektiv. Fortællinger er afgørende for forbrugernes livsstil og identitet, og det effektive brand formår at formidle fortællinger, der adresserer forbrugernes ønsker, drømme og behov for at signalere en bestemt identitet. Da forbrugernes behov skifter over tid, kan det også være nødvendigt at ændre brandets fortællinger, og derfor skal ethvert brand analyseres i den kulturelle kontekst, det indgår i.